30 January 2009

Pastravii din crescatorii

Asta-vara am mers doua ore de la Brasov in creierii Fagarasului langa localitatea Sambata, la o crescatorie de pastravi sa cumpar pastravi pescuiti sub ochii mei, ca sa am mancare naturala, proaspata... Acolo, aer curat, drum de tara pana sus la pastravarie, bazinele ca niste gropi mari sapate mai rudimentar si alimentate cu apa din izvor de munte, peisaj de munte salbatic, fara poluare, o cabana exclusiv din lemn ptr. cei ce lucrau acolo, incalzita cu panouri solare, niste mioritici imensi care pazeau pastravaria si care cica puneau ursul jos cat ai zice peste, mai aveau si o mica gradina in spatele cabanei cu ceva legume ecologice se intelege, o doamna proprietara din pacate bolnava de leucemie (aici nu folosesc nici o urma de ironie), care chiar m-a impresionat vreo ora povestindu-mi cum lupta cu boala cu succes prin alimentatie ecologica... ce mai, ai fi jurat ca esti in inima organicului si naturalului si ecologicului.

Si ptr. a aduna pastravii intr-un loc ca sa-i scoata cu plasa, le-a dat de mancare. Atunci am vazut care este mancarea lor: granule din saci gen mancarea de caini sau pisici. Nu am reusit sa citesc pe sac decat ca sunt facute in Suedia. Va dati seama cum s-au uitat la mine oamenii aia de acolo, cred ca nimeni care calcase pe acolo vreodata nu luase sacul de mancare sa-i citeasca eticheta... N-am mai intrebat nimic, nici ei nu au mai zis nimic, s-au uitat lung la mine. Pastravi de acolo am cumparat in continuare si voi mai lua, pe principiul ca mai bine peste umflat cu hormoni, decat vaca sau pui cu hormoni...

Cam asta e limita "naturalului" pe care putem sa-l avem. Daca vreau mai mult, ar trebuie sa-mi fac eu crescatorie (oricum asa au crezut cei de la pastravarie, cand vroiam sa citesc eticheta sacului cu mancare, ca le fur afacerea) si sa-i hranesc natural, nu? Atunci insa probabil ca productivitatea ar fi foarte mica, iar daca mai da si vreo molima prin ei, imi mor toti pestii, ptr. ca nu-i hranesc cu granule cu antibiotice. Si pierd si investitia.

Doua concluzii:
1. Desi nu cumpar semi-preparate congelate din Cora in care pestele sa fie 2%, totusi nici pestele pe care m-am chinuit sa mi-l procur, nu are nici o treaba cu naturalul sau organicul.
2. Productivitatea si ecologicul nu pot merge mana in mana.


3 comments:

Alia said...

acum vreo 2 ani am fost la Albota unde e o pastravarie frumoasa... tot granule pe post de mancare, iar pestele mancat acolo nu avea absolut nici un gust.

Anonymous said...

prieteni ..
1 NU ARE CUM SA FIE APA DE IZVOR [apa de izvor nu`i oxigenata.. [o analogie: noi sa respiram aer dintr`o camera cu CO2]
2 iti dai seama cat ban se baga intr`o pastravarie d`asta? si tu crezi ca cineva sta sa hraneasca pestii natural cu mamaliga? dai granule .. cresc in 4-6 luni ii vinzi si scoti banii bagati in toata chestia. + daca nu iti convine nu te obliga ABSOLUT nimeni sa cumperi.. du`te la PLUS sau bolda din colt si ia peste .. poate`i mai bun si mai ieftin ..

gandeste inainte de a scrie !

getty said...

Din fericire sau din pacate,si am o mica afacere in domeniu si cred ca as fi in masura sa-ti explic de ce se folosesc granule.Dupa cum a zis si persoana dinaintea mea,ecologic nu inseamna numai decat si rentabil.Spre deosebire de pastravariile in sistem intensiv,a mea este ceva mai mica,o afacere de familie,asa ca imi permit sa-i mai hranesc si cu altceva(mai ecologic decat granulele}.Ideea e ca hrana eco le-o dau pe langa granule,din aceleasi motive pe care le-ati invocat si voi:rentabilitate,boli,etc...pot sa confirm faptul ca pestii hraniti doar cu granule,nu au nici un gust sau mai rau,au un gust de "medicament"ca sa-i zic asa.Insa,cel putin in crescatoria mea,sa stii ca am observat o schimbare a gustului carnii,in bine,de cand am inceput si harnirea eco in pararel.Desigur,pastravariile mari nu cred ca vor adopta vreodata acest mod de hranire,deoarece ele au incercat cat au putut sa scape de el inainte de revolutie,din cauza costurilor si a modului foarte dificil de crestere.Asa ca,in ziua da azi,daca vrei pastravi eco,cea mai buna solutie este sa-i cresti sg.alta eu sincer nu vad:)