04 February 2009

“Mancare cu sos”


Asa o numeste Victor si se bucura mult cand aude ca asta va manca la masa.

Se fierbe in apa (din sticla, nu de la robinet... si sticla ar fi bine sa fie din sticla, nu plastic...) niste carne. Eu fierb de regula o pupla de pui sau 100 g carne de vita. Evident toate ecologice, adica de la tara.

Se caleste o ceapa si un morcov in unt si/sau ulei masline la foc foarte mic, ca sa nu se arda. Untul are pct. de ardere mai mic decat uleiul vegetal, deci atentie sa nu se arda. Nu se adauga apa sau zeama de la carne in acest moment, pt. ca aromele din legume sunt liposolubile. Abia cand sunt inmuiate bine, se adauga cateva linguri de zeama de la carne si se lasa sa mai fiarba.

Intre timp se marunteste carnea si se caleste intr-o tigaie separat in putin unt si/sau ulei masline, cateva minute. Atentie sa nu se prajeasca!

Cand morcovul si ceapa sunt fierte suficient, se rastoarna in blender si se mixeaza impreuna cu 2 rosii crude decojite. Totul se pune din nou in tigaie, se adauga peste ele carnea si se mai fierbe 1-2 minute. Abia acum, la sfarsit se pune sare si piper. Daca punem sarea la inceput, dezhidrateaza alimentele, si apa din ele ajunge in aer ca vapori.

Timp de preparare: maxim 30 minute

De ce pun rosiile abia la sfarsit si le mai las pe foc doar 1-2 minute, deci sunt practic crude? Ptr. ca incerc, de cate ori se poate, sa pastrez legumele crude in mancare. Vitamina C din rosie se distruge la peste 60 grade. Si este mai gustoasa mancarea asa, decat cu rosii fierte. Nu, nu se deranjeaza nimeni la stomac. Ar fermenta daca as pastra mancarea o zi, insa eu fac numai ce se mananca pe loc.





Rosiile pe care le-am folosit toata iarna, sunt de la tara congelate in septembrie. Am un sertar in congelator plin cu rosii. Prefer asa, decat ce gasim acum iarna la piata: fara gust, cu chimicale...

9 comments:

CristiM said...

rosiile sunt printre alimentele mai hranitoare coapte(creste cantitatea de licopen) decat crude. Spanacul este tot in aceasta categorie.

Adina said...

Da, stiam, licopenul se pare ca ar fi chiar anticancerigen. Insa, spre disperarea mea, Victor nu mananca nici o leguma cruda... si era o oportunitate. Oricum, mancarea asta nu o fac mereu la fel. De exemplu, daca nu pun morcovi in ea, atunci fierb rosiile :-)

e_Serban said...

e vorba de punctul de afumare aka smoking point, si nu e grozav la unt ..multe uleiuri vegetale sunt peste

oricum, sfatul sa folosesti un foc mic este bun

legat de rosii, cantitatea de licopen scade prin gatire (nu are cum sa creasca, o parte fiind distrusa termic) dar creste disponibilitatea (posibilitatea de asimilare)licopenului

pentru luteina din spanac e pe dos, disponibilitatea fiind mai mare la spanacul crud

"Cellular transport of lutein is greater from uncooked rather than cooked spinach irrespective of whether it is fresh, frozen, or canned.Nutr Res. 2008 Aug;28(8):532-8."

Adina said...

Multumesc ca ma corectati. Asa e, am verificat din nou tabelul cu smoking points:
Unt- 150
Untura- 190
Ulei de cocos- 174
Ulei de porumb- 230
Untura- 190
Ulei de masline extra virgin- 190
Ulei de soia- 257
Ulei de floarea soarelu- 225
Uleiul de seminte de struguri- 260
Ulei de palmier- 230

Le incurcasem. Unde mi-o fi fost capul, e tocmai pe dos, untul se arde cel mai repede... Halal sfaturi mai dau!

Cristim said...

Spanacul gatit are alte avantaje, nu ma refeream la licopen.
Da' zi-mi cu cartofii cum e?

Serban said...

nu licopen, lutein. pay atention

cartofi? iacs. aia au carbohidrati

Anonymous said...

rosiile nu isi pierd 'calitatile' daca sunt congelate?

Adina said...

Ba da, dar prefer asa decat sa le cumpar crude in ianuarie si sa fie modificate genetic, stropite cu initium (pesticid cancerigen), ori lipsite de orice enzima si fitonutrient deoarece au stat prea mult pe vapor/in depozit la cora.

Adina said...
This comment has been removed by the author.