12 January 2012

Provizii de fructe de padure - ca pentru era glaciara!

Cum au trecut sarbatorile de iarna, mai precis la ora 00:01 pe 8 ianuarie, gandul imi zboara direct la soare, mare, temperaturi toride si haine subtiri. Si ca sa trec mai usor peste cele cateva luni bune pana la acel moment, ma autosugestionez ca vor trece repede. Ca urmare, ma apuca panica ca am multe de facut pana la acel moment.

Si anul acesta "am de facut" include si sa consum proviziile uriase de fructe de padure stranse vara trecuta, pe care le-am cazat in congelatorul si lada frigorifica a mamei, spre indignarea si reprosurile ei, cum ca i-am micsorarat spatiului de congelare in detrimentul altor alimente. Nu ai sa le mananci pe toate! mi-au auzit urechile. Si asa a fost. Am realizat de dimineata, ca ar trebui sa mancam din ele in mod ceva mai accelerat, ca sa le terminam pana la vara.

Asadar, de azi, toata lumea din casa va servi obligatoriu zilnic, un castron de fructe de padure:


Beneficiile fructelor de padure sunt chiar impresionante. Au cantitati mari de micronutrienti, antioxidanti, in special vitamina C, B1, B3 si B6, si fitonutrienti, raportat la numarul de calorii. Adica raportul nutrienti/pulpa si coaja, este mult superior suratelor lor mai carnoase.

Putini stiu ca fructele de padure au seminte bogate in grasimi sanatoase. De aceea semintele nu trebuie indepartate, ci mestecate bine in dinti sau maruntile in blender. Nu este bine sa facem din fructele de padure, suc in storcator, deoarece semintele ar fi indepartate.

Metoda de pastrare prin congelarea nu afecteaza major proprietatile fructelor de padure, sau afecteaza prea putine dintre ele (de exemplu unele enzime sunt dezactivate prin congelare). Este de preferat congelarea, deoarece nu avem alta posibilitate de pastrare pe timp de iarna, iar fuctele de padure culese vara din padurile patriei sunt superioare nutritiv celor de sera gasite iarna in hipermarket.

Pe o dieta low-carb, fructele de padure se preteaza a fi mancate in orice moment al zile, ca masa unica, fara a fi amestecate cu alte alimente. In general, in orice dieta, regula disocierii alimentelor nu este de neglijat. Eu prefer sa le mananc simple, ca prima masa a zilei, sau printre primele.

Tabelele nutritionale contin date relative despre toate alimentele in general, deoarece cantitatile de macro si micro nutrienti depind de specie, momentul culegerii, zona in care a crescut, modul de pastrare al alimentului, etc. Fuctele de padure pot fi gasite in astfel de tabele cu 10-15 gr. carbo la 100 gr. fructe, dintre care 5 gr. fibre.

Asadar, datorita profilui nutritional, merg combinate cu multe alimente. Ptr. a obtine o masa de tipul carbohidrati + proteine, cei care nu au intoleranta la lactate, le pot manca cu iaurt degresat. Sau pot fi puse intr-un shake cu o pudra proteica. De asemenea pot fi o garnitura ideala alaturi de carne slaba, in special vanat.

Pentru cei care nu urmaresc slabirea si nu tin la minim carbohidratii (ca in dieta ketogenica), merg combinate cu urda, ricotta, mascarpone ori smantana fermentata (grasimi + proteine).

1 comment:

Lady's Online said...

Mi s-a facut o pofta de zmeuraaaaa ... numai din vina ta :)
Dar am si eu in camara cateva borcanele conservate de mama si numai sa ajung acasa si-mi satisfac pofta ... hihihiii