25 November 2010

Miscare fizica zilnica, dar moderata

Am mai scris de nenumarate ori despre miscarea fizica, ca mod ori stil de viata. Zi de zi, clipa de clipa, ca a doua natura: la birou duci un dosar pe scari la etajul 4 nu cu liftul, in timp ce speli vasele misti din solduri pe loc in 2-3 miscari de samba, aduci ciorba la frigider si prestezi 2-3 pasi de dans, la volan in trafic stangi fesele, cand mergi (pe strada, in casa) incordezi abdomenul, etc.

Grasimea respecta legea energiei minime din fizica. Ea se depune in zonele unde corpul face miscare mai putina: pe solduri, abdomen, coapse. Asadar, aceste miscari de care aminteam mai sus, trebuie sa vizeze aceste zone care sunt utilizate putin in activitati zilnice normale. De exmplu, pe degetele de la maini nu depui grasime, deoarece cu ele faci zilnic milioane de miscari de dimineata pana seara, in timp ce posteriorul sta pe scaunul de la birou/masina/canapea...

Aceste activitati descrise in primul paragraf, par greu de facut ptr. cei care nu vad o prioritate in a arata bine si a fi sanatosi (din fericire cele doua notiuni vin la pachet). Si desi pare putin cantitativ si intensiv sa faci 5 pasi de dans in 3 mp juma de minut pe zi, insumarea acestor miscari fizice prestate zilnic, ani de zile la rand, va face diferenta peste ani de zile.

Sunt perioade cand nu avem timp sa facem sport in mod organizat (adica in anumite zile si la anumite ore). Dar in aceste perioade, nu trebuie sa renuntam la miscarea fizica definitiv. Adica, daca nu am timp ptr. cazul ideal = sa merg la sala de 4 ori pe saptamana sa fac fitness 1 ora, nu ma mai misc deloc.

S-a demonstrat chiar ca miscarea fizica prestata timp de ani (multi) de zile zilnic, dar putin timp (10-15-20 minute) creste durata vietii si are impact pozitiv asupra sanatatii. Sportul de performanta se pare ca nu influenteaza tocmai pozitiv sanatatea atunci cand vorbim de "life extension". Cu alte cuvinte, traiesc mai mult si sunt mai sanatosi, cei care fac miscare fizica zilnic si moderat.

Nu se pun la socoteala persoanele agitate gen "bagate in priza", din ale caror vene curge adrenalina, cortizonul si alti hormoni catabolici/de stres.

Asadar... o alta forma de miscare fizica pe care eu o prestez zilnic, este sportul in parc langa baiaul meu, Victor. Ptr. ca iesim aproape zilnic in parc, iar eu stateam langa el degeaba 1-2 ore. El se joaca cu masinuta teleghidata, eu fac gimnastica langa el. Se da pe topogan, fac streching langa un gardulet. Merge cu bicicleta, alerg pe langa el. Astfel, am facut o maxima optimizare a timpului zilnic ptr. mine.

Exista si o parte amuzanta: reactiile oamenilor din parc. Unii rad (in special adolescentii), altii se uita lung (in special aia care fumeaza), o femeie o data a inceput sa-si pipaie colacii de grasime de pe burta si i-a spus ceva suparata prietenei de langa ea, apoi au zorit copii si au plecat dn parc.



No comments: