24 October 2011

Weekendul pacalelilor

In acest weekend am fost pacalita de mai multi vanzatori prin piete volante unde se vand asa-zisele produse bio ori chilipiruri. Cateodata chiar si mie nu mi functioneaza "radarul" la cote maxime.

Am cumparat oua de gaina de la un taran, care s-a jurat ca sunt de la gainile din curte. 1 leu bucata. Am realizat ca ceva este neinregula cu ele, insa nu mai aveam nici un ou acasa, cunostintele de la tara de la care cumpar de obicei nu prea mai au oua ptr. ca gainile nu mai oua in acelasi ritm iarna, plus ca ma grabeam. Am acceptat sa le cumpar, ptr. ca varianta era sa opresc si la supermarket, dupa ce colindasem mai multe piete si era deja sambata tarziu. Deci ce este neinregula cu ele pana la urma? Sunt enorme, au aceeasi culoare si aceeasi dimenisune, au coaja subtire si nici un miros specific oului de la gaina crescuta in curte.Doar ca nu au nimic imprimat pe ele. Banuiala mea: taranul care le vindea a facut o "combinatie" draguta si le-a luat de la o ferma care creste gaini in sistem intensiv, in custi, cu hormoni si tot tacamul. Inainte de a fi inscriptionate.

Pacaleala nr. 2: desi consum putine solanacee, am cumparat cateva rosii de la o taranca, chipurile ultimele din curte, inainte de a rupe vrejurile din gradina. Numai ca nu se strica in frigider de ceva timp, sunt rosu pal si sunt tari ca marul. Ptr. aspectul exterior sunt vinovata, insa interiorul mi-a rezevat surpriza neplacuta: nu au seminte deloc, semn clar de modificare genetica. Concluzia: ori le luase de la hipermarket, angro de legume ori alta piata, ori semanase seminte care nu erau ok. Am observat ca taranii nu isi mai pastreaza semintele de la an la an, ci prefera sa cumpere de la sere/metro/etc. seminte importate, modificate genetic, pesticizate si chimizate din fasa.

Iar pacaleala nr. 3 este rusinoasa. Nu as povesti-o daca nu as vrea sa fie un exemplu ptr. altii, ca sa fie scutiti de a pati la fel. Incantata de povestile unora, m-am dus duminica in targul de masini de la Vitan, sa cumpar detergent chipurile nemtesc si foarte ieftin. Povestea spunea ca cei ce cumpara masini de mana a doua din Germania, se intorc cu masinile pline de diverse, pe care le vand in acest targ. Odata ajunsa in targul in care nu mai fusesem in viata mea, m-am gandit din nou ca francezii au dreptate cand ne eticheteaza. Si astfel am inceput sa caut tarabele cu detergent printre haine second-hand direct varsate pe jos, haine noi cu miros de China agatate pe sus, cafea si ciocolata, carne de oaie si branza vandute de niste tineri imbracati modern dar cu caciuli de ciobani, aparatura electrocasnica cu etichete rusesti, pana si televizoare de ultima generatie si inca brand nu gluma. Totul direct pe jos, vandute de oameni cu fete dubioase. Cu mintile pierdute deja si setata sa nu plec fara detergent de acolo, am inceput sa ma lansez in conversatii cu vanzatorii de detergent. Unii m-au atentionat sa deschid cutia ca inauntru poate fi sare ori nisip. Macar de-ar fi sare neiodata... Altii m-au atentionat ca poate sa nu fie original. Dar de unde poate fi? Din Moldova, cu eticheta in germana. Ciudat ca cea care mi-a spus asta vorbea modoveneste. Macar avea niste ochi albastri frumosi.

In final, am cumparat o cutie uriasa de Ariel 12 kg 65 lei. Am carat-o pana la masina foarte greu. Am mai lasat-o jos din cand in cand, am mai ras de situatie, mai m-am gandit din nou la francezi. Nu am idee cat de nemtesc este, insa bunul simt imi spune ca nu este. Desi am cercetat eticheta cu multa grija si am ales taraba care parea cea mai ok. Decizia finala de a cumpara evident ca mi-a apartinut.

Cred ca important de mentionat este si ca in acest targ de masini, in afara de niste cauciucuri la intrare, eu nu am vazut nici o masina.

6 comments:

Lady's online said...

Pana la urma ai facut o afacere buna cu detergentul ... 5,42 lei/kg nu-i de refuzat. Poate ne spui si noua cum s-a comportat la spalarea rufelor :)

Adina said...

Nu am nimerit nisip ori sare, dar nici ariel nu este. O data cel putin voi spala cu el, sa vad cat de rau este. As fi curioasa ce detergent o fi de fapt, unde o fi produs, cum ajunge in piata vitan, etc. Oricum, eticheta este copiata si lipita.

Alexandra Albu said...

Vaidemine. Deci te-ai dus intr-ul loc plin de baieti colorati ca sa cumperi ceva despre care stiai ca ar fi ilegal adus in tara si de vandut in contidiile astea...si te miri ca nu e Ariel? Normal ca nu e Ariel. Stiu din surse sigure ca de multe ori nici cel de la hipermarket nu e Ariel ci Dero in cutii de Ariel, pentru ca sunt niste baieti la noi aici la Ploiesti unde fabrica Unileverul si care cu asta se ocupa, "legal" si cu firme. Asta pentru ca romanul are mania Ariel. Eu m-am enervat pentru ca am vazut ca nu mai spala cum trebuie si am trecut la Persil de vreo 6 luni. Sunt multumita.

Amely said...

De blogul tau am dat intamplator, cautand impresii despre dr Radu Ionescu (paradoxal, dar apare primul pe Google la cautarea „respectiva”). In fine, nu vreau sa fiu off topic, am facut acum cateva saptamani si pasul legat de interventia respectiva, si cautam pe cineva cu care sa impart opnii. Si acum ma amuzam in continuare pe blog. Povestea ta cu ouale de tara mi-a amintit de povestea olandezului expat, director la Raiffeisen, care relata ca sotul bonei copiilor lui, care decedase subit, s-a „angajat’ sa le livreze ou de tara dupa disparitia sotiei lui, ca sa aiba si el o sursa de venituri..... Cum lui nu prea ii placuse munca toata viata, si taise pe urma bietei femei, schema era simpla, lua oua din comert, le stergea stampila prin racaire cu un pic de smirgel, si le livra olandezului ca ou super bio, din sursa sigura. Pana intr-o zi, dupa multe luni, cand olandezul a remarcat un rest de numar de stampila pe un ou....nu curatase bine......si l-a concediat rapid , cu tot cu sursa lui sigura de ou.
Daca te intereseaza cu adevarat o sursa sigura de oua de tara, cu posibilitati de verificare a locului unde sunt crescute gainile (este la 1 h de Bucuresti, poti merge sa vezi sau iti pot trimite poze/filme cu curtea unde sunt crescute pasarile, e plina de iarba, traiesc in peste 500m2 in libertate) , da-mi un raspuns aici si iti dau datele de contact.

Adina said...

Te rog, Amely, scrie aici datele de contact ale sursei pentru oua ecologice.

Amely said...
This comment has been removed by a blog administrator.