17 April 2010

Solanaceele (nightshades plants)

Solanina este o toxina amara si otravitoare (un glico-alcaloid). Este toxica consumata chiar si in cantitati mici. Atat pentru oameni, cat si pentru animale. Cauzeaza disfuncii gastrointestinale, neurologice si articulare. Elimina calciul din organism. Se gaseste in plantele din fam. Solanaceae (numite si Nightshade Plants): rosii, vinete, ardei (grasi si iuti), gogosarii si in cartof (in special in cartoful alb). In afara de vinete (originare din India), toate celelalte 3 sunt originare din America de Sud.

Solanina se gaseste in toate partile plantei: radacina, tulpina, frunze, fructe, dar pentru fiecare din aceste plante, ne intereseaza doar partile pe care le consumam.

Asadar, rosia poate contine solanina in zona de la cotorul rosiilor copate, in petele verzi de pe o rosia coapta, si in toata rosia necoapta (gogonele ptr. muraturi… da, se pare ca sunt otravitoare si da, si eu am mancat o viata intreaga pana am aflat).

La cartof, se gaseste in periferia cartofului incoltit (spre coaja) si in jurul mugurilor. Dar in cantitati mici se gaseste in toata masa cartofului incoltit. Este direct proportionala cu zonele verzi, insa a nu se confunda cu verdele, provocat de clorofila. Este mai bine sa nu consumam deloc cartofi care au cel mai mic mugur de incoltire. Dupa parerea mea nu este bine sa consumam cartof deloc (ptr. ca: are amidon care in sange este echivalentul zaharului; este un aliment care aduce multe calorii (goale) raportat la cantitatile nutritive mici aduse), dar daca tot il consumam, sa fie preparat termic in coaja, deoarece solanina trece in apa/ulei prin fiebere/prajire.

La vinete, solanina exista in fructele plantei care nu s-au copt bine, in zonele verzi de pe coaja ramase daca vanata a fost culeasa prea devreme, sau in lichidul care se scurge dupa coacere. Este bine sa consumam vinetele ajunse la maturitate, bine coapte pe foc sau in cuptor, si foarte bine scurse de lichid. Prin prajire, frigere ori fierbere, se pare ca solanina ramane.

Ardeii si gogosarii se pare ca nu sunt la fel de incriminati in ceea ce priveste continutul de solanina, insa dat fiind ca ea exista si in ei, este de asemenea recomandata consumarea ardeilor ajunsi la maturitate si fara zona coditei.

Plantele folosesc solanina drept anti-fungic natural. De aceea, se pare ca frunzele de rosii (foarte bogate in solanina) sunt bune ptr. tratarea dermato-micozelor prin aplicarea direct pe zona bolnava a frunzelor zdrobite.

Ingineria genetica a permis obtinerea unor specii de solanacee mai sarace in solanina. Insa in nici un caz nu e un argument ca sa consumam rosii ori cartofi modificate genetic. Numai un motiv ar fi fungicidele chimice care sunt folosite pt. a apara solanaceele de daunatori, in lipsa solaninei ca antifungic natural. Ca sa nu mai zic cat de ne-identic este dpdv celular o rosie modificata genetic, fata de una organica…

Din familia solanaceelor face parte si planta Nicotiana Tabacum din care se faceau o data tigarile... Ca in prezent eu am senzatia ca tigara e ceva sintetic 99%. Parerea mea. Tot din familia solanaceelor, face parte si matraguna sau Belladona, folosita in homeopatie. Dar nu numai medicinei holistice ofera solanaceele remedii, ci si medicinei alopate (anticholinergic drugs – printre care si substante cu rol anestezic).

Se pare ca renuntarea pentru o perioada mai mare de timp (pentru a putea sa comensuram diferenta) aduce multe beneficii, mai ales in afectiunile inflamatorii (artrite reumatoride) si bolile degenerative.

Ce este trist este ca aceste legume (mai ales cartofii si rosiile) sunt extreme de populare la nivelul planetei chiar. In Romania sunt multi cei ce o duc toata vara cu rosii, branza, cartofi prajiti si paine. Adica solanina, caseina, amidon si gluten. Cockteilul perfect pentru majoritatea bolilor omului modern.

Sfat final: consumati-le numai organice, in sezonul lor de crestere. Daca aveti artrita reumatoida degenerativa, eliminati solanaceele din dieta mai multe luni si veti vedea imbanatatiri.

2 comments:

ruxandra said...

e foarte util ce ai adunat tu aici.cea mai mare dilema a mea acum e cum sa imi hranesc copilul.incerc sa adun informatii si ma ajuta ce ai mai scris tu.

Adina said...

Ma bucur. Asta e scopul meu.

Ca sa-ti hranesti copilul sanatos, trebuie sa te informezi mult, "sa stai la panda", sa fii vigilenta. E greu, obositor, dar merita.