22 February 2015

50 Shades of Grey - blind review

Nu, nu am citit cartea si nici nu am vazut filmul. Nici nu stiu daca filmul a aparut inca. Insa m-am hotarat sa fac un review neobisnuit, sa zicem un "blind review", nici nu stiu daca exista asa ceva... al acestui film inainte sa il vad sau macar sa am idee despre ce este vorba. De ce m-a apucat asa nebunie? Pentru ca simt ca merita. Mult si cu varf. 

Prima data am auzit despre aceasta carte si eventualul film ce urmeaza sa fie lansat, acum cateva luni. Probabil ca a aparut totusi, dat fiind termenul mare de cand am auzit. Nu mai stiu despre ce era vorba in discutie, dar cand am zis ca eu nu stiu de cartea asta, mi s-a servit ca "vaaaai!!!... cum asa! pe ce lume esti! foarte multe din oamenii, mai ales femeile pe care le stiu au citit cartea, sau le-am auzit vorbind despre ea". Eu pauza, ca nu prea ai ce sa zici la faza asta. Nu m-am simtit extraordinar de out of order, deoarece niciodata nu avut mania incadrarii in majoritate, ba din contra. Singurul lucru care ma intrigase, era coincidenta faptului ca eu folosisem expresia intr-un articol mai vechi (in antepenultimul paragraf), si aveam senzatia de surprindere a celui ce se crede primul venit. Cine o fi scriitorul ala care a gandit ca mine?

Aproape uitasem discutia, cand parca deodata au inceput toti de peste tot sa aiba grija sa mi-o reaminteasca. Nu deschid bine radio in masina, ca aud comentandu-se despre carte sau aud jumate de gluma cu subiectul. Nu intru bine intr-o discutie, ca se vorbeste despre film. Nu deschid bine fb-ul ca vad articole si referiri la subiect. Si atunci mi-a picat fisa. M-am abtinut sa ascult sau sa citesc ceva, pentru ca parerea imi era deja formata, iar acum am avantul nebunesc sa v-o impartasesc. O sa vad evident filmul la un moment dat, poate intentionat mai dupa ce il vede toata lumea, insa nu cred ca imi va mai schimba parerea. Sau hai sa zicem sunt curioasa sa vad cat de buna previzionara sunt. 

Asadar... nu cred ca un film care face atata valva in prag de a aparea, are ceva de capul lui. In alta ordine de idei, cand un subiect face asemenea frenezie in multime, inseamna ca din punctul meu de vedere, este gol de esenta. 

Vorbind la modul general, un subiect are puterea sa acapareze in mod hipnotic multimea doar cand are la origine negativul dus, e adevarat si obligatoriu, la rang de arta: violenta in special, cu toate formele ei, crima, anarhie, droguri, decadere morala. Nu am auzit pe nimeni sa faca pasiune morbida pentru valori precum echilibru, cunoastere. 

Subiectul unui film ca sa capteze masele, pe langa situatia de mai sus a negativului exacerbat, mai poate fi o poveste de viata in tiparele careia se indentifica foarte multi, poate chiar majoritatea. Gen "American Beauty". Nu am auzit pe nimeni sa fie extaziat pana la lesin de comedii relaxante, de filme istorice, ori bazate pe subiecte stiintifice. 

Dar de violenta sau identificare cu mediocritatea, sunt hipnotizati toti. Din urmatoarele motive: unu - vizionarea violentei declanseaza reactii emotionale care te fac sa te mai simti si tu ca esti viu in rutina zilnica amortitoare a vietii cotidiene; iar doi - identificarea cu mediocritatea este un fel de uniforma draguta si comfortabila care iti acopera bubele de pe corp. Stii si tu ca le ai, dar in loc sa scapi de ele, mai bine le acoperi. Uite, toti au problema asta, de ce sa imi mai bat eu capul sa incerc sa schimb ceva?

Ambele situatii sunt extrem de periculoase. Prima situatie: cand stimulii nostri emotionali ajung sa fie hraniti cu violenta, este foarte de rau, pentru ca, asa cum functioneaza orice mecanism de stimulare, el isi va cere in continuu upgradarea si in loc sa te multumeasca - sa exemplificam putin simplist ca sa priceapa toata lumea - sa zicem stirile de la ora 5, o sa ajungi sa vrei sa vezi si mai explicit sau chiar cu ochii tai cum se intampla. Stai linistit, nu constient o sa vrei asta, ci mecanismele complicate ale dependentei o sa iti amorteasca constiinta care acum iti spune ca eu exagerez. Si poate nu tu, generatia prezenta, insa dupa cateva generatii bune de astfel de stimulare, sigur stranepotii vor ajunge sa fie impasibili la simplul auz al unei situatii violente. Si spun asta fara sa mai intru in teoria conspiratiei cu planuri globale intentionate de indobitocire a populatie prin media, ca ne ia de cap si e prea dimineata acum... Poate nu exista nici un plan implacabil, ci alegerile ne mai si apartin. E comod sa dai vina pe altcineva.

In a doua situatie e periculos pentru ca filmele, acceptam sau nu, ne educa. Daca multi se identifica cu un tipar de viata prezentat intr-un film, apoi tot ei isi vor insusi in mod inconstient deznodamantul. Repet ce ziceam mai sus: ajungi sa iti ajustezi normalul la cota majoritatii - daca toti sunt asa, inseamna ca asa este normal, deci sa ramanem asa.  

Nu am nici cea mai vaga idee despre ce este vorba in film, nici macar prin ce perioada istorica s-o petrece actiunea, iar titlul intr-adevar suna interesant si aduce a subiect psihologic si mai precis a descriere a tenebrelor mintii cuiva sau a relatiei dintre (minim) doi oameni. Ce altceva pot fi un catralion de noante de gri? Bine... asta daca subiectul se ridica la un nivel minim de asteptare, ca asa discutand in mod telenovelistic, mai poate insemna si doar vreo prostie careia faci cu greu efortul sa ii atribui o dimensiune metaforica.

Finally, ideea este ca parerea mea se hazardeaza sa incline spre varianta ca filmul va fi o dezamagire. Concluzionez, motivul - multimea intra in vrie doar pentru deluzoriu. Astept sa vad filmul ca sa imi verific intuitia si sa citesc criticile despre film, ca sa facem comparatii. 


7 comments:

Ovidiu said...

O analiza psihologica a filmului.

Partea I :

http://www.culturavietii.ro/2015/02/11/filmul-cincizeci-de-umbre-ale-lui-grey-fifty-shades-grey-pe-intelesul-parintilor/

Partea a II a :

http://www.culturavietii.ro/2015/02/12/cincizeci-de-umbre-ale-lui-grey-fifty-shades-grey-pe-intelesul-parintilor/

ancaliviu said...

Superba postarea. Never better said!!!
Eu am citit cartile ( le-am primit cadou de la o prietena,de zua mea). Foarte, foarte dar foarte prost scrise. Filmul nu l-am vazut si nici n-am intentia sa o fac, not my kind of thing, dupa cum nici cartile n-au fost. Adica fiecare cu ce-i place, nu-s io in masura sa judec pe nimeni ,dar in momentul in care femeia plinge ca ala ii da ceaiul de la ora 5 ( aka o bate peste fund pina o lasa vinata si ea abia se poate aseza pe scaun a doua zi ) si apoi 5 rinduri mai incolo zice ca i-a placut totusi iar el, ca sa ii arate ca totusi o iubeste o plimba cu elicopterul privat….nu stiu. Oi avea io standarde prea ridicate in ceea ce priveste cartile. :D
Cel mai trist stii ce este? Ca fete de 15-16 ani au citit cartile astea. Eu mai bine le dau foc decit sa citeasca fata mea asa ceva, la o virsta atita de frageda!! I wonder parintii aia ce pazeau...

Adina Afendulis said...

Multumesc pentru comentarii.

Aseara am aflat un pic pana la urma despre ce este vorba in film, deoarece in urma articolului meu, s-au simtit prietenele datoare la o cafea sa ma lumineze despre subiect. Iar eu nu am mai fugit ca altadata de discutie cand hotarasem sa nu ascult nimic pana nu scriu articolul.

In ceea ce priveste modul in care le vom educa pe fele noastre, parerea mea este urmatoarea: ba chiar o sa o pun pe Elena sa citeasca astfel de carti, alaturi de carti despre femei inteligente si puternice, ca sa inteleaga diversitatea caracterelor, a situatiilor care ne formeaza caracterul si ne transforma in ceea ce ajungem sa fim la un moment dat.

Uite, parerea mea este ca nu m-as bucura sa isi intemeieze o familie (ma refer la copii, ca doar actele se pot face si desface simplu fara copii, de cate ori ai chef) decat dupa ce a cunoscut un numar mare de tot de barbati si a inteles diversitatea tipologiilor masculine, si stiu ca ceea ce alege, alege in cunostiinta de cauza.

ancaliviu said...

cred ca m-ai inteles gresit sau nu m-am exprimat eu cum trebuie. Idea mea era ca nu sunt age apropriate pt 14-16 ani cartile astea. NU am nimica impotriva sa le citeasca, dar la virsta adecvata. Niciodata nu am sa ii interzic sa citeasca ceva, cu cit mai mult citeste,cu atita devine mai bogata.

Adina Afendulis said...

Corect. O tanara trebuie sa aiba niste filtre deja formate cand primeste astfel de informatii. Altfel pot deveni ele insele filtre. Probabil asta se intampla atunci cand un om ajunge sa aiba deviatii de comportament (de orice fel... nu numai de natura sexuala). Primele experiente/informatii/carti citite/persoane intalnite, te formeaza, iti fixeaza "normalul" tau, te pun pe un fel de sina de tren, pe care defilezi restul vietii si de pe care tare greu mai iesi.

Luiza said...

Hm..planurile de indobitocire in masa exista si societatea de azi e rodul lor, inca nu se vad atat de nasol, pt ca inca mai sunt oameni care au crescut alaptati, fara pastile, au mancat sanatos si nu au fost expusi mesajelor subliminale din media..copiii nascuti acum o sa fie loviti din plin de aceste planuri nu numai de indobitocire dar si de eugenie, eugenie care iar e vizibila avand in vedere cate cupluri au dificultati in a procrea, dar cum sa nu fie astfel de probleme din moment ce suntem hraniti cu GMO despre care se stie ca sterilizeaza, plus multi alti factori.
Tragedia e ca din Matrix se iese foarte greu, scapa cine poate, cine nu scapa bea cola cu aspartam care e atat de vesel de pana si neuronii explodeaza de fericire.
Si da, suntem desensibilizati de media si ne-am pierdut umanitatea, problema e ca lumea crede ca media exista doar pt a le oferi lor divertisment.
Nu sunt teorii ale conspiratiei, sunt realitati numai ca nu sunt acceptate de mase din cauza de inginerie sociala, predictive programming si programe gen psy op, toate avandu-si originea in institutul Tavistock.

Adina Afendulis said...

Sunt de acord cu tine.