01 July 2011

Sezonul fructelor si legumelor locale

Tot anul am repetat ca nu e bine sa mancam iarna fructe si legume aduse din alte tari, stropite cu chimicale, modificate genetic, care au stat luni de zile prin containere pe vapoare, astfel pierzandu-si din proprietatile nutritive. Exemplul cel mai relevant este cel cu vitamina C care se pierde din fruct ori leguma, chiar la cateva ore de la culegere. Dar dupa 3 luni de stat pe vapor si apoi in depozit la hipermarket...

Acum a inceput sezonul fructelor si legumelor autohtone. Incepand de acum si pana incepe sezonul rece, putem manca in sfarsit fructe si legume din plin. Toate sunt bune, dar vedetele fructelor raman - fructele de padure, iar ale legumelor - radacinoasele. Nu faceti abuz de solanaceele, ca si cand ar fi singurele legume de pe pamant. Am scris mai de mult despre ele.

Fructele este bine sa le mancam crude (prin preparare termica se distrug enzimele, fitonutrientii, unele vitamine). Este bine sa le mancam ca o masa separata (nu imediat dupa masa si nu amestecate cu alta mancare). Momentul zilei poate fi oricare, insa nu seara. De preferat dimineata ca prima masa, sau inainte de a face sport. Fructele sunt totusi niste carbohidrati, asadar ingrasa. Deci trebuie incluse in meniul zilnic, in functie de obiective fiecaruia.

Legumele de asemenea sunt bune crude. Unele legume insa (rosiile, spanacul, morcovul) isi cresc calitatile nutritive prin tratament termic (licopenul). Asadar, este bine sa citim, sa selectam cu grija informatiile si apoi sa aplicam in concordanta cu propriile obiective. Ce e bun pt. tine, s-ar putea sa-mi faca mie rau si reciproc.

Sunt bune si sucurile din fructe, insa eu nu le recomand. In suc raman mai mult carbohidratii, ce se vor asimila mai rapid fara fibrele din coaja si pulpa. Eu prefer sa mananc fructele ca atare, dimineata, ca prima masa. Daca mai vreau, mai mananc inca o masa, dupa 2 ore, tot din fructe. Apoi dupa 2-3 ore, revin ptr. restul zilei la low-carb. Important este ca acea masa compusa din fructe sa respecte principiile generale ale oricarei mese indiferent din ce dieta face parte: cantitate mica de mancare, cam cat iti intra tie intr-o mana. Nu 2 kg de caise o data. Ca faci distenie abdominala.

Este cunoscuta puterea curativa in afectiuni grave, a sucurilor zilnice din amestecuri de fructe si legume. Ceea ce am scris mai sus (cantitati maxime si momente ale zilei), este valabil ptr. oamenii sanatosi. Daca insa suferi de o afectiune grava, acum este momentul sa faci terapii pe baza de sucuri din legume si fructe autohtone.

Si tot acum am putea sa ne facem zilnic (macar saptamanal) o masca faciala pe baza de fructe sau legume. Am putea. Dar o facem?

4 comments:

juazzshop said...

Mastile din fructe irita tenul (mai ales lamaia). Orice beneficiul vrei sa obtii de la un fruct il obtii daca e sa-l mananci. Aici poti citi mai multe despre ingrijirea adecvata a pielii.
www.pasagera.ro

Mihail Radu said...

Adina, din cauza primaverii reci si ploioase, anul acesta nu prea vom avea fructe, iar preturile vor fi mari (deoarece nu au putut fi polenizate de catre insecte), in plus caisele au fost lovite de monilioza, iar piersicile de taphrynia, deci au fost tratate din plin cu fungicide. Am o mica livada pe langa casa si desi as vrea sa consum fructe fara chimicale, nu am cum... Va doresc numai bine!
Cele existente acum pe piata sunt importate din Grecia, deci si mai rau!
Despre rosiile romanesti de solar, stimulate hormonal si aproape la fel de chimizate ca cele turcesti, cu alta ocazie...
Sarut-mana!

Adina said...

Lamaia nu este singurul fruct. Mastile se pot face din multe fructe, nu trebuie sa faci numai din lamaie. Ma refeream oricum la fructele autohtone de sezon, nu la citrice importate. Si este vorba oricum de cantitati mici, de exemplu maxim o lingurita de pulpa de capsuni amestecata cu argila si ulei de migdale dulci.

Adina said...

Mihail Radu, ai dreptate din pacate. Eu am o mica gradina si am resuit sa cultiv niste legume. Sunt ok, nu le-am stropit cu nimic. Dar ajung ptr. 2-3 persoane doar. Cirese si caise am luat tot din gradina, pline de viermi, am aruncat viermii si am mancat fructele. Ne adaptam.

De la tarani nu mai am incredere, au inceput sa minta ca sa te oncvinga sa cumperi de la ei. Prefer sa cumpar de la pesoane cunoscute la care am vazut gradina.