25 June 2011

Educatia prin filme in secolul 21 e.n.

Acum vreo 10 ani cand eram in facultate, toata lumea se uita la "Ally McBeal" si "Sex and the city". Fugeau colegele acasa la tv si renuntau la orice alt program. Nu am vazut un episod intreg adunat din cele 2 seriale. Eu ma culcam la 9-10 seara, mergeam la sala chiar si pe 23 decembrie si nu ieseam mai nicaieri.

Am avut mereu o meteahna: cand toata lumea face ceva, mie nu mai imi vine sa fac. Asa am fost de mica. La gradi n-am mai vrut sa particip la serbare, deoarece m-a enervat ardoarea colegelor de a fi pe scena. Atunci am zis: eu nu urc pe scena si gata! In liceu cand toti se imbracau in negru si fetele purtau "tractorase" (cine isi mai aminteste?..:)), eu voiam sa fiu pe dos si purtam culori aprinse. In prima vara a "tractoraselor" mi-am luat niste sandale cu talpa tot groasa, dar alb cu mult auriu!

Am incercat sa-mi explic de ce oi fi eu asa, chiar sunt curioasa, dar nu am reusit, probabil ca radacinile sunt foarte vechi, dincolo de gradinita. Oricum nu imi amintesc ca cineva sa ma fi invatat un astfel de comportament. M-au crescut niste bunici simpli si batrani la tara, care m-au invatat doar Tatal Nostru si cum se cresc gainile. Iar saracii parinti cand m-au preluat la scoala, s-au chinuit sa ma dezvete de tendinta mea de a fi contra curentului, dar fara succes.

Partea buna este ca atitudinea mea anti-curent m-a scapat in viata de uniformizare, care astfel nu m-a "halit" niciodata. Dar si de ceea ce se doreste a se transmite prin serialele foarte populare si urmarile la un moment dat la unison de tot mapamondul.

Satula de auzit discutii controversate intre diversi despre serialul "Californication", m-am hotarat sa ma uit, ca sa pot emite o parere. Probabil este vechi de cand era lupul catel, dar nu conteaza, eu acum m-am hotarat sa ma uit... Pe criteriul care m-a determinat sa citesc Biblia (inca citesc, cu viteza melcului) ca sa combati, trebuie sa cunosti.

Si intr-o zi saptamana trecuta, am vazut toata prima serie si jumate din a 2-a. De fapt am vrut sa renunt dupa primul episod, dar am zis ca TREBUIE sa vad, ca sa pot formula pareri.

Concluzii: adulti care se drogheaza la ordinea zilei, familii destramate, relatii bazate doar pe sex, minciuna si manipularea ca mod de viata, referiri la biblia satanica, iar ca idei centrale - instabilitatea sentimentala la varsta adulta + destramarea celulei societatii, adica familia. Si bomboana de pe coliva: toate sunt prezentate ca o normalitate!

Ce ar putea invata niste tineri care se uita si care nu au sistemul de valori stabil inca? Nu am vazut in viata mea o mai mare adunatura de valori negative ca in "Californication".

Probabil sunt pline de mesaje subliminale de ultima generatie, iar valorile negative sunt cu scop infiltrate, deoarece: in primul rand asa creste audienta ("circ si paine" sau "panem et circenses" - expresie folosita de poetul roman Juvenal in secolul 1 e.n. intr-o satira adresata impartilor romani, care castigau voturile prostimii prin spectacole cu gladiatori si hrana ce umfla matul - adica cereale; pe ce s-a bazat construirea marilor imperiilor, daca nu pe hrana ieftina? ca doar nu puteau sa manace toti saracii Romei, creveti ca imparatul! le era de ajuns paine goala, o cana de vin si un spectacol cu sange la Colosseum, nu?). Si pana la urma revenim iar si iar la teoria conspiratiei: e mai bine sa dezvolti o masa de idioti, ce vor fi mai usor de controlat si manipulat decat cunoscatorii intr-ale culturii, istoriei, educatiei, etc.

Ce diferenta este intre cetateanul Romei antice care bea o posirca ieftina si rontaia o coaja de paine in timp ce se uita la orori in arena Colosseumului si cetateanul oricarui stat din prezent, care bea o bericicica si infuleca o gogoasa sa zicem (nu conteaza forma... ideea e ca ceva din cereale) in timp ce se uita la "Californication"? Deci dupa 20 de secole, iata-ne in acelasi peisaj! Efectiv acest gen de manipulare si control merge prea bine, incat sa mai fie nevoie sa se inventeze altul!

Sfatul meu: nu va lasati copiii, inclusiv (sau mai ales) adolescentii, sa se uite la asa ceva. Deloc. Nici insotiti de parinti, nici daca le explicati diferentele intre normal si ce vad intr-un astfel de film.

5 comments:

oliviutza said...

N-am auzit niciodata de serialul asta. Probabil din cauza ca ma inscriu tot la de-aia gica contra, tot de cand pot sa-mi aduc aminte si fara vreo legatura cu educatia sau alte influente. Asa ne-am nascut, vine la pachet cu alte caracteristici pe care nu le vom dezbate aici :)

Mihai Ionel Gramada said...

Ai dreptate...sunt mult mai educative filmele istorice care vorbesc despre istorie in primul rand,onoare, curaj, tradare, cum au fost oamenii dinaintea noastra ... si ne ajuta sa intelegem cum suntem si noi in prezent.Sau sunt de preferat filmele fantastice care dezvolta imaginatia(unele), documentarele care ne radiografiaza lumea cu ceea ce reprezinta ea(unele).Serialele astea la moda au avut intotdeauna ceva socant in ele pentru a se vinde mai bine.

natty said...

eu l-am vazut acum vreo doi ani, parca vreo doua serii am apucat sa vad.
mie mi-a placut sa ma uit, imi dadea o dependenta dar dupa ce vedeam 2-3 episoade aveam un sentiment de neimplinire, de rau sau de gol nu stiu - acum ma gandesc ca poate instictiv am simit ce ai exprimat tu aici foarte frumos in cuvinte...

Aquamarine said...

Nota 10+ pentru franchetea si taria de caracter de care dai dovada! Sunt putini oameni in Romania care sa gandeasca asa si care sa ia atitudine! Mult succes si inspiratie!

turisticus said...

"Nu am vazut in viata mea o mai mare adunatura de valori negative ca in "Californication".

Inseamna ca nu ai vazut Shamless! Nici Weeds nu-i departe.
Deh, filme underground.
Sincer, mie ca adult mi-au placut toate 3 aproape la fel de mult.