18 May 2009

Lotiunile de protectie solara

Xenoestrogenii sunt substante chimice, care o data ajunse in corp, mimeaza efectul estrogenilor; sunt un grup de chimicale numite si agenti activi hormonal; sunt diferiti de fitoestrogeni (estrogenii din plante), de micoestrogeni (din ciuperci) sau estrogenii sintetici din ind. farmaceutica (de ex. pilulele contraceptive).

In corpul uman mimeaza efectul estrogenului natural in corpul uman. Ca urmare, atat la femei cat si la barbate provoaca boli ale aparatului reproducator, acesta fiind cel mai influentat hormonal de estrogen. La copii poate sa duca la maturizare accelerata la fetite si la dezvoltare intarziata si fertilitate redusa la baieti. De exemplu, la femei pot duce la ingrosarea endometrului. De aceea tratamentul bolii numita endometrita include si evitarea tuturor produselor care contin xenoestrogeni. La barbati duc la o feminizare a acestora, de ex. au un nr. mai mic de spermatozoizi. O urmare importanta la femei: cancerul de sani.

Xenoestrogenii sunt multi, insa dintre ei cei mai huliti sunt ftalatii si parabenii. Un alt xenoestrogen despre care se vorbeste mai putin, dar despre care vreau eu sa scriu acum, este 4-Methylbenzylidene camphor, sau 4-MBC.

Acest xenoestrogen este utilizat in ind. cosmetica in lotiunile de protectie solara, datorica actiunii sale de a proteja pielea de radiatiile UV. Pe etichete poate fi numit si 4-MBC sau Eusolex 6300 (Merck) sau Parsol 5000 (DSM).

Un studiu din Elvetia pe pui de soboloani de sex feminin, a arata efectul sau estrogenic, prin ingrosarea endometrului. Din alte studii reiese ca duce la hipotiroidism, prin dereglarea legaturii dintre tiroida si glanda pituitara.

In Europa si Canada este legal, insa in SUA si Japonia este interzis.


Evident, in momentul in care afli aceste lucruri, iti cam tremura mana pe tubul cu crema ptr. plaja. Asta am trait vara trecuta, cand mai bine am preferat sa nu ma mai dau, decat sa ma dau... Aflasem deja ce am scris mai sus, dar nu apucasem sa-mi cumpar din cele organice. Asa ca anul asta, am atacat problema din timp:


- crema protectie solara fara parfum pt. copii SPF 25 Organic Children 150 ml 68 RON

- crema protectie solara pt. adulti SPF 8 Green People 200ml 70 RON

- lotiune dupa soare Green People 200ml 55 RON





Cu aceasta ocazie, mi-am cumparat si demachiant ptr. fata si tampoanele interne, eliminand astfel si ultimele 2 produse "cu chimicale" si pe care inca le foloseam.



Tampoanele interne Natracare sunt din bumbac organic, neprelucrate cu clor in scopul albirii (albirea bumbacului prin clorurare produce dioxina, care ulterior ajunge in corp prin tampoanele interne).
Comanda a fost tot de pe http://www.rangali.ro/ Ceea ce m-a surprins (placut, e adevarat) de data asta, a fost ca mi-au dat cadou, nu un singur produs cum faceau de obicei, ci 4. Da, PATRU CADOURI in valoare totala de 123 RON, la o comanda de 320 RON. Adica am cumparat 5 produse, si am primit inca 4 cadou, adica cele de mai jos, de la stanga la dreapta: crema corp 50ml, crema corp 100ml, sampon adulti, sampon copii.



E adevarat, tot ca de obicei, produsele-cadou au termenele aproape de expirare, adica intr-o luna sau doua. Probabil ca vanzarile au scazut, stocurile au crescut si prefera sa le faca cadou, decat sa le arunce. Criza nu avea cum sa nu atace o nisa de piata atat de ingusta si exclusivista inca, cea a cosmeticelor organice.

5 comments:

Alina said...

o intrebare: in cat timp expira produsele pe care le-ai cumparat?

Adina said...

Produsele pe care ei le ofera cadou la comezile mari, expira intr-adevar intr-o luna sau doua.

Celelalte produse, pe care le comanzi si le platesti, au termenele de valabilitate in jur de 1 an in general. Unele au termene mai scurte, altele mai lungi. Pe unele produse se specifica conditiile de pastrare: temperaturi mai scazute, nu in lumina soarelui, etc.

Alina said...

suna tentant demachiantul acela cu tea tree .. cum ti se pare? indeparteaza eficient machiajul ?

am cumparat si eu un demachiant organic de la florame, de la Natural Paris, magazin localizat prin dorobanti .. destul de bunicel, dar as vrea sa incerc altceva pentru ca nu sunt pe deplin multumita

pana acum nici un demachiant natural sau organic nu si-a facut treaba asa bine ca cel obisnuit..

Adina said...

Da, indeparteaza foarte bine machiajul normal, cel waterproof din pacate nu, insa eu nu folosesc machiaj rezistent la apa decat foarte rar, si ptr. astfel de ocazii o sa folosesc un demachiant "cu chimicale"... asta e, n-o sa mor o data pe luna.

Alexandra said...

am dat fuga la cremele mele cu SPF si am descoperit ca Iwostin rezistent la apa spf 50+ are parsol, iar crema hidratanta pentr fatza Avon spf 30 e safe.